Har nu läst artikeln "the long tail" av Chris Anderson. Konceptet "the long tail" bygger på att även så kallade non-hits genererar pengar i det långa loppet. Företag som Amazon och iTunes har lyckats öka efterfrågan på produkter som inte var populära från början genom att länka till dem från populära produkter. Genom att göra allting tillgängligt på Internet har vi lyckats göra även mindre populära produkter lönsamma.
Chris Anderson hävdar att företag som iTunes Store blir lönsamma eftersom användare tycker det är tidskonsumerande att bygga musiksamlingar från någon olaglig peer-to-peer server. Detta påstående grundar han på att många låtar som går att ladda ner gratis är defekta. Detta är ett påstående som jag har mindre förståelse för. Det är inte mer tidskonsumerande att ladda hem något från en peer-to-peer server än vad det är att ladda hem något från iTunes. Vana användare kan ganska enkelt bilda sig en god uppfattning om vilka filer som är defekta endast genom att kolla på dess specifikationer. Jag tror snarare att man köper från iTunes för att man vill vara laglig.
The long tail är en uppsving även för kulturen då produkter som annars inte skulle blivit kända slår igenom. På många hemsidor kan du se en länk där det står "kunder som har köpt denna produkt har även köpt den här produkten". Detta är en fras som jag själv stött på senast när jag köpte studiematerial från bokus.se.
Kevin Laws uttryckte väldigt fin hur "the long tail" fungerar - "de största pengarna är i de minsta försäljningarna".
No comments:
Post a Comment