Sidor

Monday 1 June 2009

6 lärdomar om dvd-kodning i Encore

HLK-filmen är nu inlämnad till HLK:s info-avdelning för vidarbefodring till tryckeriet och kvar återstår bara en del av projektrapporten. I efterhand kan jag konstatera att hela projektet har varit relativt problemfritt. Det största problemet vi har stött på har varit dvd-kodningen som orsakade en hel del natt- och helgarbete den sista veckan. Därför tänkte jag nu delge några lärdomar som jag har fått om dvd-kodning i programmet Encore, så att du slipper göra samma misstag som jag.

1. Exportera direkt till mpeg2-dvd, VBR 2 pass från ditt redigeringsprogram.
Då slipper encore att dela upp ljud och bild i efterhand och den slipper att koda om filerna. Jag testade först att exportera till dv avi från premiere, vilket resulterade i en dvd som inte gick att spela i de enklare dvd-spelarna.
2. Exportera dina filmer med target bitrate 7 mbps och max bitrate 8 mbps.
Går du högre upp i bitrate resulterar det i att din dvd antingen inte går att skapa överhuvudtaget. Du får istället ett felmeddelande "timeline bitrate is too high". Eller så kan det resultera i att vissa dvd-spelarna inte klarar av att spela din dvd. En dvd-spelare ska klara av att spela 9.4 mbps, men det räcker med att din film har en pik som går över 9.4 så funkar filmen inte att bränna och många dvd-spelare har problem att spela så höga bitrates även om du skulle lyckas bränna skivan.
3. Bränn din skiva med Dolby Digital.
Även om du har exporterat din film med PCM-ljud så gör en bugg i Encore (CS3) att det blir ett felmeddelande när du försöker skapa skivan med PCM-ljud. Då funkar det bättre om du låter Encore göra om ditt ljud till Dolby Digital. Jag exporterade med PCM-ljud från Premiere eftersom jag saknade Dolby Digital:s codec i mitt Premiere.
4. Sätt inte samman flera filmer i en och samma timeline.
Det kan ställa till problem för de enklare dvd-spelarna. Vi exporterade istället ut våra filmer till dv-avi och importerade dem i ett nytt premiere-projekt för att sedan exportera ut de sammansatta filmerna som en film.
5. När du bränner dvd:n, bränn då i långsammast möjliga hastighet.
Detta minskar risken för att det ska bli fel på dvd:n
6. Testa de färdiga dvd-skivorna i en billigare dvd-spelare.
Klarar en billigare dvd-spelare av att spela din skiva, så kan du vara relativt säker på att även de dyrare dvd-spelarna klarar av den.
Dessa inställningar exporterade vi med i Adobe Premiere (med adobe media encoder):
PAL, 720x576, 25 fps, progressive, quality 5.0
48 kHz, 16 bit, PCM
VBR, 2 Pass, Target 7.00, Max 8.00 (Mbps)

No comments: