Sidor

Wednesday 13 January 2010

Att göra sig sedd genom sociala medier

Sociala medier är ett begrepp som i och med webbens utvecklande till web 2.o har blivit allt mer vanligt. I och med sociala medier har organisationer, företag och privatpersoner fått helt nya möjligheter att interagera med varandra.


YouTube är ett av dessa sociala medier, där bland annat vloggar blivit mycket populära. Jag (Per Ramsö) kan nu tillsammans med Mathias Wallmon presentera en kvalitativ studie om framgångsfaktorerna för dessa YouTube-vloggar.

Studien har bland annat visat att det inte verkar finna någon medveten marknadsföring för videor på YouTube. Marknadsföringen sker istället genom videorna i sig.

En video ska:

  • innehålla humor
  • vända sig till en stor målgrupp
  • ha ett enkelt budskap
  • ha ett diskussionsskapande och intresseväckande ämne eller person
En video som innehåller ovanstående faktorer blir omtalad och vinner på så sätt framgång.

Vloggar på YouTube som på det här sättet har blivit framgångsrika är bland andra itsChrisCrocker, KevJumba, Hotforwords, Happyslip och iJustine.

Studien i sin helhet går att se via denna länk!



No comments: